dimarts, 5 de maig del 2009

El curiós incident del gos a mitjanit de Marck Haddon

Mark Haddon (Northampton, 26 de setembre del 1962) és un escriptor britànic. Va estudiar literatura anglesa a la Universitat d'Oxford i un cop llicenciat va treballar amb persones amb deficiències físiques i mentals, cosa que el va portar a escriure novel•les per a nens i joves, com la més coneguda The Curious Incident of the Dog in the Nighttime (El curiós incident del gos a mitjanit) del 2003. També s'ha dedicat a la il•lustració, a la pintura i a ensenyar escriptura creativa.



El curiós incident del gos a mitjanit és una novel•la en què hi ha un contingut matemàtic paral•lel a la història. El protagonista és un noi de 15 anys, en Christopher Boone, autista i aficionat a les matemàtiques. El noi, molt obsessionat per posar ordre a la seva vida. ordre que trobarà dins el món de les matemàtiques (cosa que li oferirà seguretat personal).
El relat està escrit en primera persona, per la qual cosa, els lectors són testimonis muts dels raonaments d’en Christopher. La novel•la s’inicia amb la mort d’un gos, fet que, en Christopher comença a investigar, una investigació que trasbalsarà la seva vida. El noi s’enfrontarà als fets amb una tècnica de resolució dels problemes basada en el raonament científic (Navalla d’Ockham, que consisteix a reduir o eliminar els aspectes superflus tal com el mateix Christopher ens recordarà).


L’autor ens relata com funciona el cervell de Christopher. D’aquesta manera se’ns explica que la gent "normal" està tan carregada de tics i manies com les persones que no són considerades “normals”. Per exemple, és absolutament "anormal" que en Christopher no vulgui tastar qualsevol menjar de color marró o groc, però és "normal" que la majoria de les persones estiguin de mal humor quan plou, encara que després es passin la jornada tancats entre quatre parets.
Per últim, com a curiositat, cal dir que els capítols s’enumeren amb els nombres primers (que són els nombres que més agraden a en Christopher) i que la novel•la està farcida de fórmules matemàtiques, dibuixos, símbols, mapes, etc.